Frode Haltli - 'Grenseskogen' 22. august 2017 |
|
Alle foto og tekst: © fo2:2re og © fo2:trekkspill.no |
Selv om man er oppvokst og bosatt i Oslo, dukker det opp små konsertarenaer man ikke har hørt om. Biermannsgården i Maridalsveien 78 er nettopp et slikt sted som til og med er fredet. Tømmerhuset er fra 1700-tallet og tilhørte Johan F. Biermann som testamenterte gården til skole for barn på Sagene. Siden 1856 har virksomheter for barn holdt til her. Drivhuset – stiftelsen for musikalsk verkstedarbeid – har tilholdssted her og arrangerer bl.a. konsertserien ‘Bidrobon’. Konserten denne tirsdagen 22. august – Frode Haltli med ‘Grenseskogen’ - var nr. 310 i rekken, og er støttet av Norsk Kulturråd, Bydel Sagene og Musikkutstyrsordningen. |
|
Grenseskogen var Frode Haltlis bestillingsverk til Osafestivalen 2015, og har siden vært framført bl.a. under Ultima på Riksscenen, Trondheim kammermusikkfestival og på en USA-turné tidligere i år, hvor de blant annet spilte to ganger under den velrennomerte festivalen Big Ears i Knoxville, Tennessee. Dagen etter denne konserten skulle verket innspilles for utgivelse på ‘Hubro’, og i den forbindelse ble det oppvarmingskonsert av det helt intime slaget på Bidrobon! På Osafestivalen kan man høre både folkemusikk og klassisk musikk, og siden Haltli synes at nøkkelharpe har en spesielt fin klang, ville han gjerne ha med seg Emilia i tillegg til ham selv på trekkspill. For å utvide klangbunnen i verket har han også med marimba og vibrafon. ‘Grenseskogen’ er et sted som ikke finnes. Haltli har brukt effekter, resonanser og overtoner fra nordisk folkemusikk for å bygge det ut til et sted som ikke finnes. |
|
Frode Haltli liker klangen til nøkkelharpen og ville ha med seg Emilia Amper |
|
Stykket ble fremført i ett uten pause og varte ca. 1 time. Perkusjonistene åpnet med solospill kun på cymbaler - velkontrollert og effektfullt. De andre instrumentene gled så inn etter hvert. Under hele komposisjonen er det korte temaer som gjentas og gjentas, og i ulike rytmemønstre. Den nordiske folkemusikken følger sine spor tilbake til indiske og arabiske skalaer, der trekkspill og nøkkelharpe blander sine rike klangspektre. Dynamikken i musikken gjør den spennende fra det helt vare og lyriske til nesten full dansestemning.
Frode Haltli krysser grensene mellom folk, improvisasjon og klassisk samtidsmusikk i sitt utrettelige arbeid med å skape en moderne identitet for sitt instrument. «Jeg håper verket kan bidra med noen nye perspektiver på hva folkemusikk kan være i dag,» sier Haltli, «fra et ståsted hvor man kan kikke bak- og fremover, øst- og vestover.» |
|
Emilia Amper
Denne store nøkkelharpen kalles en tenornøkkelharpe, den er stemt en oktav under den vanlige, i tillegg var den Emilia spilte på utstyrt med ekstra «blåtoner», noen kvarttonetrinn som ofte brukes i folkemusikken. |
|
Frode Haltli |
|
Eirik Raude og Emilia Amper |
|
Emilia Amper |
|
|
|
Emilia Amper, Eirik Raude, Håkon Stene og Frode Haltli |
|
Håkon Stene, Emilia Amper og Frode Haltli |
|
|
Emilia Amper |
|
Eirik Raude - her på zither og vannglass |
|
Emilia Amper og Frode Haltli |
|
Eirik Raude - på vannglass |
Grenseskogen: |