Ottar Nyborg - konsertmemorial
24. februar 2008
Alle foto: © fo2:r2 og © fo2:2re
|
|
|
||||
Lensbygda Trekkspillklubb |
![]() |
|
|
||||
Leif Sørum - leder i Lensbygda TK | Lensbygda TK |
![]() |
|
![]() |
||||
Konferansier - Leif Lillejordet | Konferansier - Harry Andersen - og musikalsk leder i Lensbygda TK |
![]() |
|
Direktør Erik Vadholm i Akershus Fylkeskommune sa i sin åpningstale at det er spesielt viktig å ta vare på imaginære kulturminner som ikke er dokumentert, det være seg viser eller historier. Han understreket også at tradisjonsmusikk ikke nødvendigvis er folkemusikk fra dalførene, men også runddansmusikk fra flatbygdene. Lensbygda TK fortsatte med ”Arnes masurka”, ”Nyttårsklokker” (vals) og ”Hilsen til Toten” – en lokal slått. Angerd og Henry Hoel var selvsagt invitert som gjester, samt sønnen Morten Hoel. Morten har også vært elev av Ottar, men sluttet å spille i 1985. Han kunne fortelle at han var nøye på belgbruk og rytmikk. På bussen fra Oslo til Skreia skrev Ottar ”Mortens Skreiavals” som vi også fikk høre fremført av Lensbygda TK. Feriene tilbragte nemlig Ottar på Toten. |
||||
Erik Vadholm |
![]() |
|
Han var en meget ryddig person og hadde god orden på alt. Notene oppbevarte han i en fiskekasse. Hans første opptreden i Kringkastingen var i 1938, og han hadde opp gjennom årene mange kontrakter med NRK. Nyborg var kjent i trekkspillmiljøet i hele Norden. Før han startet på Musikk-konservatoriet deltok han i 1939 i et internasjonalt trekkspill-mesterskap i Stockholm hvor han ble nr. 4. Den gang hadde man ikke dommere slik som i dag, men applausen var avgjørende. Mange mente han burde fått en bedre plassering. På vei hjem fra Stockholm skrev han ”Stockholmsminner”. Så vidt vi vet var Ottar Nyborg den første i Norge som gikk ut av Norges Musikkonservatorium med trekkspill som hovedinstrument. Han ble uteksaminert i 1946 |
||||
Harry i prat med Angerd Hoel |
|
|
![]() |
||||
Henry Hoel finner fram fakta i Ottar Nyborgs notatbok. | Morten husker fortsatt hvordan Nyborg terpet på belgbruken. |
|
|
![]() |
||||
Harry i lett passiar med Alf | Alf Blyverket |
Allerede på den tiden hadde han overtatt Alf Blyverket som elev fra Ottar E. Akre. Akre ga opp Alf som elev og mente han var altfor ukonsentrert. Nyborg var av den rolige arten og kunne det han skulle lære bort. Dette fortalte Alf Blyverket selv som naturlig nok var invitert som både gjest og solist, og som aldri har spilt så mye trekkspill som etter han ble pensjonist. Også Jon Faukstad som er professor ved Norges Musikkhøgskole, var invitert til å delta både som solist og som fagperson. Nyborg har ikke vært ute for å provosere og Faukstad beskrev hans komposisjoner som velklingende og greit. Han var nok til tider noe tung til sinns og har mange moll-komposisjoner, men han hadde også mange gladsider. |
|
|
|
||||
Jon Faukstad |
Med scenen overlatt til Faukstad og Blyverket for første gang sammen, fikk vi høre ”Festivalmarsj”, ”Guerrini polka” og en meget virtuos masurka, ”Triollek”. ”Telemarksving” var kanskje den som flest i salen dro kjensel på. Denne er ikke laget av Nyborg, men finnes på en plate utgitt der han spiller sammen med sin elev Alf Blyverket. Nyborg var også klassisk skolert og har bl.a. komponert en 4-stemt fuge som forenklet beskrevet fungerer nærmest som kanon. Denne ble således framført av Harry, Leif, Alf og Jon. |
![]() |
|
![]() |
||||
|
|
|||||
![]() |
|
|||||
|
|
Konserten ble avsluttet med åpningsnummeret som felles-nummer og ”Telemarksving” nok en gang som ekstranummer etter stor applaus. Da er det bare å bruke musikken hans videre i annen sammenheng så den kan fortsette å leve.
|
||||