Oppdatert
23.04.2004 Skrevet av JOHN-ARNE Ø.
GUNDERSEN
Godt trekk.Frode Haltli
og belgen var gjesteartist da deler av Oslo
Filharmoniske Orkester spilte på Parkteatret onsdag. Med
lange trekk spilte han Arne Nordheims "Flashing".
(Foto: Furulund Svein Erik)
Nordheim og Haltli.Arne
Nordheim var på Parkteatret for å høre Frode Haltli
spille Arne Nordheim. Han syntes det var storartet.
(Foto: Furulund Svein Erik)
Haltli Frode
AKKORDEON
Trekkspillet ble konstruert av tyskeren Friedrich
Buschmann og betydelig forbedret av østerrikeren D.
Demian ca. 1829. Tonene frembringes av frittsvingende
stemmetunger som settes i svingninger av en luftstrøm
fra en blåsebelg. Haltli spiller på akkordeon som er en
type trekkspill. Et akkordeon har ikke om-pa-pa-bass,
det vil si at en hel akkord ligger på en bassknapp, slik
som mange vanlige trekkspill har.
Kilde: Store Norske Leksikon
- Mer
om Haltli
Trykk
her
22374633
Wm
Thranes g 70 0173 Oslo
Sentrum
Legg
til i 'mine valg' Fakta
om Tranen Mat og Vinhus Tips
oss
| |
En skikkelig drager
Han har dratt seg til Spellemannpris i
samtidsmusikk. Han har vært bryllupsgave til kronprinsparet. Frode
Haltli (28) har belgen full av plingplongmusikk.
- Det er storartet. Får du med deg det?
Storartet. Storartet. STOR...ARRRTET.
Arne Nordheim forklarer hvordan det er å høre Frode Haltli spille
Arne Nordheim. Haltli har akkurat fått trekkspillet til å låte som
fuglekvitter, vind og eksplosjoner på Parkteatret.
Kongelig musikkgave - Det starter med en enslig tone
som dirrer...
Haltli kan stykket han skal spille på Parkteatret om et par timer
så godt at han kan fortelle det fra start til slutt. Han har spilt
Arne Nordheims "Flashing" i så mange timer, at han faktisk ikke
lenger har anelse om hvor mye han har øvet på det. Han får ikke lov
til å fortelle om konserten. Ikke ennå. Han kan begynne med de
første tonene:
- De fleste begynner å spille trekkspill fordi faren eller
bestefaren gjør det. Ingen i familien min gjorde det. Det er
fortsatt et stort under hvordan jeg begynte å spille trekkspill. Jeg
tror jeg så det på TV. Så jeg ønsket meg et til jul da jeg var syv
år.
Siden har han spilt så mye at han har fått mindre hårvekst på
venstre håndledd på grunn av reimen han har over der når han
spiller. Og han sliter ut buksene på låret når han drar belgen over.
- Jeg får ta ut Dixie Chicks. He he. Over til seriøse saker, sier
Haltli og bytter CD hjemme i leiligheten på Grünerløkka. Han skal
høre på innspillingene til en kamerat. Trekker bena oppunder seg som
en indianer i sofaen. Folder hendene. Bøyer seg fremover. Musikken
begynner som en buldrende bass ved gulvet. Så stiger den mot taket.
Lysere og lysere. Frode ser fra side til side, som om han ser etter
lyden. Hodet dirigerer duvende. "Oi", "huff" og "hm" signaliserer
hva han synes.
Haltli sier ord man ikke skulle tro kom fra en trekkspiller. I
hvert fall ikke fra en som har fått Spellemann for samtidsmusikk og
som har vunnet NM på trekkspill syv ganger. Men han sier det:
- Åge Aleksandersen. Johnny Cash. Pantera. Det går fint på
trekkspill, det.
Før jul var han med på en tre timer lang konsert i Parkteatret.
Det var da han spilte Pantera på trekkspill. Før det igjen var han
en av bryllupsgavene til kronprins Haakon og kronprinsesse
Mette-Marit. De fikk improvisasjon over folkemusikk og Grieg. Han
spilte i dåpen til prinsesse Ingrid Alexandra også.
- Jeg merket at de var glade i trekkspill. Det gå'kke an å feike
det, vet du.
Skal ikke marsjere Kongen av knappene går oppover
Thorvald Meyers gate. En dame tar ham i armen, snur seg etter ham og
sier:
- Gleder meg til konsert.
- Hun visste jeg faktisk ikke hvem var. Det skjer ikke så ofte
det der, sier Frode.
For en gitarist er det kanskje vanlig. Men for en trekkspiller?
- Jeg har ikke TV, så for meg er det en fjern tanke å bli
kjendis. Jeg lever og har det bra. Det som er populært på TV har
ikke noe med det jeg gjør å gjøre.
Da hadde han nok ikke valgt trekkspill, instrumentet som gjør ham
til en outsider uansett hvor han beveger seg. Trekkspillet ble til
og med funnet opp for sent til å få bli med i symfoniorkestrene.
- Når du kommer i en ordentlig seriøs setting, som i
Konserthuset, da er det litt rart å komme inn med trekkspill på
magen. Men jeg har troen på meg selv, at jeg kan klare å spille bort
fordommene, sier Frode. Han begynner å prate om en trekkspiller som
solgte som en popstjerne på 70-tallet.
- "Livet i Finnskogen" er kanskje den mest typiske
trekkspillsangen. Mange tror det ikke går an å gjøre noe annet. Det
var en gammeldansbølge på 70-tallet som fikk mange til å få
trekkspillet opp i halsen.
Frode kan selvsagt "Livet i Finnskogen".
- Jeg har spilt til dans også, jeg. Gjerne i familieselskaper. Da
starter jeg med gammeldans til ingen orker å danse mer. Så går jeg
over til noen schlagere, kanskje Beatles.
Men det er samtidsmusikk Haltli bruker belgen til nå.
- Samtidsmusikk er personlig tilfredsstillende. Du må lære noe
nytt hele tiden, og du forlanger noe av publikum. Jeg liker ikke å
gi bort noe lettvint. Da kunne jeg jo tatt meg jobb i danseband.
Likevel hadde også han problemer med samtidsmusikken - den er
vanskelig å få tak i
- Man må stille seg veldig åpen hvis man skal høre på
samtidsmusikk. Du får ikke noe groove. Alt annet skal på død og liv
ha det. Du må bare prøve å klare deg uten grooven litt. Unge folk
kan mye musikk, så jeg tror de kan høre at det stykket jeg spiller
av Arne Nordheim er friskt, selv om de aldri har hørt ham. De kan
høre at han var nysgjerrig da han skrev det. Og så er det lov å
trekke på smilebåndet.
Haltli forklarer, at etter 2.verdenskrig oppstod den musikalske
modernismen med blant andre Stockhausen.
- Det var der pling-plong-musikken startet. Blant annet fordi
musikken var blitt misbrukt av nazistene, Hitler brukte jo Wagner.
Så de ville gjøre noe helt annet. De sa at man aldri mer skulle
kunne marsjere til musikk.
- Pling-plong?
- Ja, sånn Arne Nordheim-musikk. Du hører det med en gang.
Pling plong Det blir helt stille. Frode setter seg på
en stol, legger en skinnfille over fanget for å spare buksene mot
belgen. Han lukker øynene og bøyer hodet ned mot knappene. Så kommer
den svake tonen. Nesten som en enslig gresshoppe utenfor vinduet. Nå
kommer solopartiet fra Arne Nordheims "Flashing", som Frode har øvd
så mye på at han kan fortelle det fra første til siste tone:
Det starter med en tone som beveger seg litt. Det høres nesten
ut som en elektronisk tone. Så beveger den tonen seg mer og mer. Det
er et lyrisk landskap. Ut av den tonen kommer det flere toner. Så er
man i gang.
Frode får trekkspillet til å høres ut som fuglekvitter. Som
mobiltelefoner. Han har øynene igjen og trekker belgen over låret.
Han har ingen noter. Han har alt i hodet og fingrene. Mannen med
grått, gredd hår lytter med hodet på skakke og frakken pent rullet
sammen i fanget. Det samme gjør mannen med tatoveringer og black
metal-skjorte.
Det kommer en veldig bass. En pingpongball spretter i
diskanten. Etter et par minutter skjer det noe virkelig nytt.
Frode løfter hånden fra knappene, lar den henge litt i luften
før han slår hele håndflaten inn mot knappene. Bang.
Da skjer det rett og slett en eksplosjon.
Et sted høres det nesten ut som et fly som lander.
På slutten kommer man tilbake til den ene tonen igjen. Det er
en D.
Tonen blir svakere og svakere. Han klemmer trekkspillet helt
sammen. Til slutt dør tonen helt ut, du hører bare litt luft som
presses gjennom belgen. Frode sitter helt stille med øynene lukket.
Så tar han hånden vekk fra knappene og åpner øynene.
Spiller natt til 1.mai på Tranen med POING
Tips
en venn
Annonse
Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten
A/S, Biskop Gunnerus´ gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22
86 30 00. Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre.
Redaksjonssjef: Klaus Børringbo. Webmaster: Morten
Gunvaldsen. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. ©
Aftenposten. Aftenposten arbeider etter Vær
Varsom-plakatens regler for god presseskikk
Annonser
hos oss | Kontakt
oss | Om
oslopuls.no | Personvern
| |