Norges Musikkhøgskole
28. april 2003
28. april 2003 var det nok en gang trekkspillkonsert i Levinsalen på Norges Musikkhøgskole. Espen Leite skulle egentlig åpne konserten med et stykke av Antonio Bibalo, men da han i den senere tid har hatt så mange oppdrag, hadde han ikke rukket å få øvet inn dette. Leite var forøvrig en av de 4 finalistene i ConoconPhilips-konkurransen i april. I stedet valgte han komposisjonen ”Toccata nr. 1” av den danske komponisten og dirigenten Ole Schmidt, noe som så visst ikke var noen dårlig erstatning. Schmidt skrev tidlig for Mogens Ellegaard som i den forbindelse skal ha uttalt: ...og siden har jeg øvet.
![]() |
© fo2:2re |
![]() |
||||
Jon Faukstad | Espen A. Leite |
Jon Faukstad, professor ved NMH, presenterte så den neste utøveren på akkordeon, Oddný Bjørgvinsdottir, en islandsk 1. års-student som valgte å starte med ”Tre nocturner” av Anders Grøthe, et riktig melodisk og vakkert stykke i 3 satser. Faukstad kunne fortelle at denne komposisjonen var pliktstykke i juniorklassen i Nordisk mesterskap i 1976, den gang avviklet i Den norske opera. Oddný avsluttet med ”Preludium og fuge nr. 2, c-moll fra ”Wohltemperiertes Klavier I” av J.S. Bach.
|
|
|
© fo2:2re |
|
|
|
Oddný Bjørgvinsdottir | Ellen Marie Selland |
Ellen Marie Selland valgte å følge opp med fransk musikk på akkordeon av Jaques Ibert fra ”Histories”. Oversatt til norsk blir titlene noe slikt som ”Den forgylte skilpadden”, ”Det lille hvite eselet” og ”Under bordet”, sistnevnte sats med en noe brå slutt.
![]() |
© fo2:2re |
I sitt neste nummer fikk Ellen Marie hjelp av folkemusikkstundenten Britt Elise Skram på fele. Begge to er i år eksamens-kandidater med sine respektive konserter henholdsvis 20. mai og 2. juni. Ved NMH er det slik at studenter som studerer klassisk musikk ofte spiller folkemusikk og omvendt. Sammen hadde de en artig fremføring av ”Dreamtrain” av Timmo-Juhani Kyllönen. Stykket ble skrevet til en fjernsynsfilm i 1982 og handler om en gutt som sitter på toget og har problemer med å løse matematikkoppgaver, men blir i godt humør når han tenker på broren som kan hjelpe. |
||||
Britt Elise Skram og Ellen Marie Selland |
Deretter var det Espen Leites tur igjen, denne gangen med ”Sonate for akkordeon” i 2 satser; ballade og rondo, av Johan Kvandal skrevet i 1986/1987. Faukstad opplyste om at det var han som bestilte og urframførte dette stykket i Logen.
Neste utøver var Mona Holm, den eneste studenten ved NMH med torader som hovedinstrument. Hun hadde en helt imponerende fremføring av ”Julenissens verksted” av Tom Willy Rustad, som forøvrig er blitt leder av NMH’s folkemusikkavdeling etter Sven Nyhus.
![]() |
© fo2:2re |
![]() |
||||
Mona Holm | Ingunn Stræte Sørbøen |
![]() |
© fo2:2re |
Dernest var det musikk fra Hallingdal som skulle presenteres. Neste års eksamenskandidat på akkordeon, Ingunn Stræte Sørbøen. Torleif Stave hadde lånt henne en over hundre år gammel enrader, opprinnelig kjøpt ny av en Sandelid, med messingstemmer, som var vanlig på den tiden.. Hun spilte en springar, ”Silde-Per”. I det neste nummeret byttet hun ut enraderen med et gammelt trekkspill tilhørende eieren av Storefjell Hotell på Gol, Andres Nibstad, og presenterte nok en springer. Hemsedal har fortsatt en levende springertradisjon på durspill, opprinnelig lært fra fele. Britt Elise fant fram hardingfela og ble med på reinlenderpotpurriet som Ingunn hadde lært av Birger Liahagen fra Hemsedal, som igjen hadde lært dette av sin far. Deres siste fellesnummer var reinlenderen ”Dugurdsnatten” som er tilegnet fjellet bak Storefjell Hotell. |
||||
![]() |
© fo2:2re |
Avslutningsnummeret var ”Irsk suite” av Matyas Seiber, som forøvrig i sin tid underviste på Hohners musikkskole i London og omkom på safari i 1959 iflg. Faukstad. Her deltok det 5 kvinnelig akkordeon-studenter som Faukstad for anledningen foreslo å kalle ”Gydas vei 6”. Suiten bestod av folkemelodier satt sammen i 4 satser, ”Preludium, Reel, Air og Jig”. |
||||
Vi håper at trekkspillstudentene ved NMH vil holde flere slike konserter og anbefaler disse på det varmeste.
Se www.nmh.no