|
||
Tekst: Gudny Draugen Foto: Per Ivar Lindberg |
||
Blant deltakerne på årets NM var Stortingspolitikeren Odd Roger Enoksen. Han deltok sammen med Bærum Trekkspillorkester ettersom han for tiden jobber i Oslo. I helgene pendler han hjem til Andøya der han tidligere var med i Andøy Trekkspillklubb. |
Enoksen fortalte at han på 70- og 80-tallet deltok på mange Distriktsmesterskap med Andøy Trekkspillklubb. De deltok 3 ganger på Norgesmesterskap i den perioden. I en tiårsperiode har han ikke vært aktiv med trekkspill. Det passet rett og slett ikke å spille trekkspill for alt annet som krevde hans oppmerksomhet, men han mistet likevel ikke interessen. For ca. et år siden valgte han å gjøre noe med det, ”man kan jo ikke bare jobbe”! For han er trekkspillet en utrolig fin atspredelse fra politikken.
Ikke nok med at han ville begynne å spille trekkspill igjen, men han bestemte seg for å gå over fra pianospill til knappespill! Han skaffet seg Anders Grøthes lærebøker og øvde slik inn nye fingersettinger. For et halvt år siden ble han med i Bærum Trekkspillorkester (t.v.) der Anders Grøthe er sentral sammen med sin kone Brit Laila Ouff. |
Enoksen var godt fornøyd med årets NM. At alle arrangementene fant sted på en plass syntes han var bra. Både konkurranser og konserter var på Hotell Scandic bortsett fra kirkekonserten i Ishavskatedralen. Enoksen syntes det var morsomt å se så mange flinke barn og ungdommer. Det viser hvor mye musikkskolene betyr for trekkspillet rundt om i landet.
Den etter hvert så kjente Andøyværingen påstår at han egentlig ikke selv har hatt noe forbilde på trekkspill. Skulle han likevel trekke frem en stor trekkspiller måtte det bli Arnstein Johansen som har betydd mye for trekkspillmiljøet både her til lands og i utlandet. Alle CD-ene med Arnstein Johansen er selvfølgelig innkjøpt og i flittig bruk av Enoksen. En annen favoritt var Arnold Hollup som for 20 år var veldig aktiv med jazz på trekkspill. Enoksen røper at dette var musikk han satte stor pris på.
I dag er det personer som gruppa DDE, Odd Nordstoga og Roland Cedermark som markerer seg med trekkspill. Selv om trekkspillmiljøet ofte ønsker å profilere trekkspillets tradisjonelle bruksområde, mener Enoksen det er viktig at vi støtter opp om musikken der trekkspillet kanskje bare er et bi-instrument. Denne musikken er med å skape interesse for instrumentet generelt. Det er viktig at trekkspillet er en naturlig del av mange typer musikk. Denne oppgaven er det vi som spiller trekkspill som må gjøre, andre musikere reklamerer ikke for oss. Trekkspillere må ikke bare spille for hverandre, men for et publikum. Utfordringen er å treffe noe andre ikke treffer, slik for eksempel Jularbo klarte og som Roland Cedermark klarer. Det er viktig at miljøet ikke dømmer visse typer trekkspillmusikk nord og ned. Man må kombinere fornyelse og det å ta vare på det gamle.
Selv er han politiker og trekkspiller, men tror ikke at hans rolle kan ha noen betydning for trekkspillet. På Stortinget finnes et sangkor. Det er utvilsomt folk som spiller instrumenter på Stortinget, men det er svært få som har tort å stå fram med det!
I fjor vår, like etter at Enoksen tok opp trekkspillaktiviteten og hadde lært seg et par melodier på det nye instrumentet var han på TV i dagsnyttsending. De skulle lage et portrettprogram om han og hadde fått tips av en informasjonsrådgiver på Stortinget om at han spilte trekkspill. Han ble tatt med til St. Hanshaugen i Oslo og spilte der melodier som det kom utdrag fra på fjernsynet. Det var altså ingen bevisst handling fra hans side å spille trekkspill der. Når det først skulle være trekkspill på TV kunne det vært greit om noen veldig gode utøvere fikk spille, men det viktigste er kanskje å vise gleden med musikken. Alle kan ikke bli Norgesmestere, og det er viktig at instrumentet blir brukt på alle nivåer.
Trekkspillet er et fantastisk instrument som dessverre er svært undervurdert i mange sammenhenger. Det er unikt fordi det kan benyttes til så mye forskjellig musikk. Alt fra kjempeflotte Frosinistykker til gammeldans med trøkk i som for eksempel vinnerne av årets gammeldansgrupper. Selv er han mest glad i jazz som musikkgenre, noe som fører han til Moldejazz hvert år.
Nå som han har kommet i gang igjen med utøving på trekkspill ser han ikke bort fra at NM også vil bli en årlig festival som han må ha med seg. Faktisk må det oppstå noe svært viktig for at han ikke skal dra til Malm neste år!