Oslo Trekkspillklubb - kirkekonsert

24. oktober 2021

Alle foto og tekst: © fo2:2re  og © fo2:trekkspill.no

Copyright © 2021 

 

Program

 

Oslo Trekkspillklubb - OTK - ble stiftet i 1945 og har med "god margin" fylt 75 år! Av pandemiske årsaker lot jubileumskonserten seg først avvikle søndag 24. oktober 2021 i Ski nye kirke.

 

Vigdis Petterson, primus (fremdrifts)motor i OTK, forteller at da klubben ble stiftet i juni 1945 var medlemmene mer opptatt av sport enn musikk. Det var fotballkamper og skirenn  og hovedmotstanderen var Henschien-gutta på Hønefoss. Utpå høsten i 1945 kom klubbens mangeårige musikalske leder Ottar E. Akre på banen, og det ble sving på det musikalske.  Akre var dirigent i de neste 32 årene, men nåværende dirigent Erik Bergene tiltrådte i 1988. 33 år som musikalsk leder er en prestasjon i seg selv, men må se seg slått av Vigdis selv som ble medlem i 1967 - nærmere 55 år som medlem i én og samme trekkspillklubb må være rekord!

 

 

 

Etter at Erik Bergene overtok dirigentpinnen etter Tom Havold (1977-1988) har orkesteret vunnet 44 gull under NM på trekkspill og har også deltatt i ulike konkurranser i utlandet med svært godt resultat, deriblant 2 gull i den europeiske trekkspillfestivalen i Praha. OTK har et meget allsidig repertoar, og de spiller ofte underholdningsmusikk av de store trekkspillegendene som f.eks. Pietro Frosini og Toralf Tollefsen. Denne søndagen valgte de å presentere tre store orkesterklassikere.

 

 

 

Orkesteret åpnet med Brandenburgkonsert nr. 6 (1721) av Johann Sebastian Bach. Brandenburg-konsertene er en gruppe på seks konserter, som ble komponert mellom 1718 og 1721 mens Bach var kapellmester i Köthen. Under et besøk i Berlin opptrådte han for markgrev Christian Ludwig av Brandenburg, hvoretter han ba Bach om å sende ham noen av sine komposisjoner. Bach laget da like godt seks konserter som han dedikerte til markgreven. Dette viser da hvilket musikalsk overskudd Bach hadde. Konsertene hadde en noe uvanlig besetning, da det ikke var med fioliner, men bratsj, viola da gamba, cello og bass - noe som ga en mørkere klang. Stykkene trenger ikke arrangeres for trekkspillorkester, men kan spilles slik de står nedskrevet. Konsert nr. 6 består av 3 satser - moderat hurtig, langsom og hurtig.

 

Solist: Mykola Sheremeta

 

Deretter var det klart for kveldens første solist - Mykola Sheremeta fra Ukraina. Han fremførte Perpetuum Mobile (1895) av Ottokar Novachek som opprinnelig er skrevet for fiolin og orkester. Tittelen til stykket henspiller til en evighetsmaskin som går og går uten tilførsel av energi, og har blitt en betegnelse på musikk som synes å være motorisk og ustoppelig.

 

Dernest fortsatte Sheremeta med nok en solistfremførelse. Scherzo-Tarantella fra 1855 er opprinnelig skrevet for fiolin og piano, og er en italiensk dans ikledd en spøkefull drakt. Komponist Henryk Wieniawski laget denne på toppen av sin karriere.

 

 
Solist: Anton Stachev    

 

Kveldens andre solist var Anton Stachev fra Russland. Han fremførte Astor Piazzollas Ave Maria fra 1984. Det er i år 100 år siden han ble født. Han var en orkesterleder, bandoneonist og komponist som fornyet den tradisjonelle argentinske tangoen, men var også inspirert av klassiske komponister. Piazzolla skrev også musikken til Marco Bellocchios film 'Enrico IV', og her kan man høre kanskje hans to flotteste komposisjoner - 'Oblivion' og 'Tanti anni prima' eller senere kalt 'Ave Maria' som den ble hetende. Filmen handler om en italiensk aristokrat som under et karneval er utkledd som Henrik IV. Han faller av hesten og når han våkner opp tror han at han er Henrik IV.

 

 

 

'Polovtsian Dances'  av Aleksandr Borodin er fra 1890 - faktisk tre år etter hans død - og er hentet fra slutten av 2. akt i hans opera 'Price Igor'. Han arbeidet med stykket i mange år og var et allsidig talent idet hans spilte både cello, piano og fløyte. I tillegg var han en fremstående kjemiker, vitenskapsmann og lege. Da han døde i 1887 var komposisjonen fremdeles uferdig, men det finnes flere versjoner og kompletterte utgaver av operaen. Den inneholder kromatiske melodier med neapolitanske rytmer og passasjer, og Erik Bergene hadde arrangert kveldens utgave av dansene for OTK.

 

Til slutt serverte OTK Johan Svendsens 'Norsk Kunstnerkarneval' som ble skrevet til kunstnerforeningens karneval i Christiania i 1874. Svendsen ble for øvrig formann i foreningen bare 34 år gammel - en sensasjon i seg selv. Her bruker han to norske folketoner og en neapolitansk vise. Dette skulle forene norsk festtradisjon og italiensk folkeliv. I siste del spilles den italienske folkevisen i variert form sammen med en variant av tema av den norske folketonen - en kontrapunktisk sats som viser Svendsens storhet på dette området.

 

Vi gratulerer OTK med det vel overståtte jubileet! Covid-19 restriksjonene hindret dem flere ganger i planlagte festligheter for å markere, men konserten denne søndagen lot seg i alle fall gjennomføre og vi håper å få høre dem snart igjen.